zondag 13 september 2009

kazan, bijna het vertrek

mijn laatste dag in kazan. veel staat er niet meer op het programma; ik ga nog eens de tataren wandelroute doorheen de oudste settlements doen, en dan leg ik me neder op mn hotelbed om nog n beetje naar het sportkanaal te gapen (gisteren russisch kampioenschap vrouwen beachvolley! met van die miniscule broekjes die heelsan tussen de billen kruipen!) en dan om 2.25 vertrekt mn trein vanuit kazan vokzal. 's nachts ja. niet echt ideaal, maar verre treinen neemt men niet wanneer men dat eigenlijk wil.

dit is overigens een pracht van een stad, helemaal anders dan petersburg en moskou, die op en top russisch zijn zoals wij westerlingen ons dat voorstellen. classicisme met af en toe een knipoog naar het verleden (lenin, niet stalin). ik denk trouwens dat lenin heel lief is geweest voor de tataren; de unief noemt naar hem, hij heeft een straat, er staan beelden,... terwijl in petersburg amper melding wordt gemaakt van dat deel van het verleden. soit. petersburg was net als yekaterinburg een tsarenstad.

kazan is een mengeling van islam en orthodoxe kerk. het plaatselijke kremlin (dat eigenlijk 'burcht' betekent en duidt op de ommuring waarbinnen alle belangrijke gebouwen van de stad zijn gesitueerd) bevat naast een prachtig versierde kerk (qua gouden kitsch versieringen zijn het voor eens en altijd de russen die het better doen) ook een nog mooiere met azuurblauw afgewerkte moskee. BINNEN DEZELFDE BURCHT. op het gebied van tolerantie kan de rest van de wereld aan tatarstan nog een puntje zuigen als je het mij vraagt (en aangezien ik wschl de enige mens ben uit uw vriendenkring die ooit in kazan was, doe je dat maar best zo; waarmee ik de persoonlijke vriendenkring niet wil bagatelliseren, maar enkel wijzen op het feit dat het ZONDE is van al die citytrips naar barcelona en amsterdam. het geld dat je meer betaalt voor vliegtickets maak je hier op een dag goed door te eten en te drinken, en musea et al. te bezoeken - 60 frank voor een voetbalmatch, remember)

dat het publiek vrij de kerk binnen mag om rond te kijken, maar de moskee gesloten blijft, is dan weer iets waar de islam volgens mij dringend werk van moet maken... maar aangezien ik geen moslimvrienden heb, is dat n beetje preken in de woestijn, hein? en dan is dat op zijn beurt iets waar ik dan weerdringend werk van moet maken. 

plannen om de wereld aan te doen. ROCKS! Verlaat uw aller huizen, Belgen.

2 opmerkingen:

elise zei

Het begint e gasten. Het begint.

JUF MIEKE van HET BOOMPJE zei

yui !! Mijn favorite blog weer van start ! Bedankt hé Jantje en doet da goe !