zondag 13 september 2009

petersburg - kazan

de laatste volle dag in petersburg iets volstrekt belachelijk toeristisch gedaan en op n boottochtje geweest. om eerlijk te zijn, uit pragmatische overwegingen. op het water bruint een mens namelijk sneller, en ik wil echt in china toekomen met een bronzen gezicht. aangezien het ook hier in kazan aan het nazomeren is dat het knettert, lijkt me dat wel te gaan lukken.

laatste avond petersburg: gemerkt dat rusland die avond speelde tegen wales, en aan de praat geraakt met Nicolai - my nick name is nick - de hostelconcierge. heel interessante figuur, ex-zeilkampioen die ervan droomt op cuba een soort hostel/yachthaven te beginnen. hij wou wel mee op cafee gaan kijken naar de voetbal. (ik heb al ons bier betaald, me dunkt dat de man, al getrouwd met kind, maar ver van huis zijn brood aan het verdienen, het niet echt breed had hangen). rusland heeft goeie voetballers maar geen team, zei nicolai, en ik antwoordde dat belgie het zelfde probleem heeft. rusland won wel met 1-3.
Voor tvoetbal had nicolai me meegenomen naar de zeilclub van petersburg, en me de zee getoond bij het geklingel van kabel tegen mast. mooi emomoment.

s anderdaags weg uit de mooiste stad van rusland, en de trein op voor een 21-uur durende trip naar tartarenland, kazan. in de coupe het gezelschap gekregen van twee russische soldaten, en zoals gewoonlijk na het breken van het initiele ijs, goeie vriendjes gemaakt. ik wees naar de sterren op de schouder van de officier (de andere was een jonge gast) en vroeg 'general'? ze moesten beide lachen en de officier antwoordde 'njet, kapitan' en wees naar het embleem op zijn kepi. een half uur later haalde hij het eraf en kon ik het opspelden op mn geruit zwervers. 'jan russki kapitan', zei sasha de kapitein, en hief nog n beker met wodka in de lucht.
ik had niet gegeten vooraf, en om vier uur (namiddag) was de eerste fles al halfweg, en tegen zes uur de tweede en nog n uurtje later strompelden we richting restoranwagon voor meer. het werd bierm maar wat erna nog gebeurde kan ik me niet herinneren.

het werd een lastig s anderdaags, en toen sasha de kapitan op een perron ook nog eens een grote gerookte wolgavis kocht en aan flarden sneed in de coupee, heeft het niet veel gescheeld of mn luttele ontbijt lag op de tafel, of het zetelbed.

maar goed, alles overleefd, en eigenlijk is er nog veel meer, maar mn tijd zit er hier bijna op - ik ben voor dit internet helemaal naar de russische post gewandeld (ik zit hier naast t personeel achter de balie en om de vijf minuten komt hier een rus om mijn diensten vragen waarna ik ze doorverwijs naar 'mn collega's' superlol), want op zondag moet je de russen niet veel vragen. het zijn zo'n lieverds, maar zondagen hoor je eigenlijk op de trein door te brengen.

enkel nog dit: gisternavond naar Rubin Kazan - Saturn Moscow gaan kijken. eindstand 5-1! veel maladjetsh geroepen en meegedaan met de wave, en gezongen van kazanski rubin, wat denk ik iets wil zeggen als ' de robijn van kazan' (niet mis zo n edelsteennaam voor voetbalclubs; wat dacht je van 'brugge briljant'?) en toen ik om mn ticket ging snamiddags redelijk gek gekomen; ze zitten hier in een champion's league poule met inter en barcelona! messi komt hier gewoon dribbelen binnen twee weken. stel je voor dat ik hier toen was geweest OH MY GOD. een ticket voor een eersteklassematch kost hier trouwens 60 rubli. dat is hetzelfde als belgische frank ja...

DAVAI!

1 opmerking:

Anoniem zei

ons Jantje kan het toch mooi zeggen, schrijven ééééé mensen