maandag 21 juli 2008

Dolle drugfratsen in de Alpen



Kijk, ik moet eerlijk zijn: Ik ben een immense wielerfan. Toen alles nog in de doofpot zat, lag ik op zonnige zomerdagen soms schandalig te stinken in de zetel tijdens de klim naar hautacam, de passage op alpe d'huez, de madeleine, whatever...
Maar nu is de pret er toch een beetje vanaf vind ik. Iedereen gelooft dat Cadel Evans zuiver rijdt, maar is dat wel zo? Wat als hij straks als witte rijder wordt betrapt op een nieuwe vorm van epo? Is het dan definitief gedaan met de wielersport? Of zetten we dan gewoon de sluizen open, en laten we die wilde gekken slikken wat ze willen?

Ik vind dat nog geen zo een slecht idee eigenlijk. Bij de Romeinen smeten ze toch ook de christenen voor de leeuwen tot ieders plezier? Ewel nu: Een bank overvallen? drie jaar prof bij Rabo. Vluchtmisdrijf? Op stage bij Quickstep. Tegenwerking van een strafrechterlijk onderzoek na gokfraude? Hup, bij Silence-Lotto. Een meisje in je kelder opgesloten en driehonderdzesenzestig keer per jaar verkracht? Een levenslang profcontract bij Saugnier Duval. Vol met bucht spuiten die klootzakken, dat ze bij stijgingspercentages van boven de 15% toch nog in de remmen moeten in een bocht. Dat hun bloed gelijkt op confituur. De omgekeerde hematocrietwaarde: onder de vijfenzestig? Startverbod!
Ik zie het al staan op de telex van de redactie: "Marc Dutroux startverbod bij begin 12de rit. hematocriet gezakt tot 63. Minister van Justitie neemt ontslag."

Sponsoring? Geen probleem: Verzekeringen tegen diefstal. Beveiligingssystemen. De medische sector, die openlijk en ongebreideld kan experimeteren op menselijke proefkonijnen...

Ach wat...

***

Cadel Evans... Waarom is hij zuiver? Omdat het een Australier is? Omdat hij als een echte mens op zijn kader ligt af te zien terwijl de anderen (die gasten van Bjarne Riis, de grootste epojunk uit de geschiedenis van de tour) rondom hem en danseuse naar boven huppelen gelijk meisjes met twee paardestaartjes?
De regel is: Guilty until proven innocent. Als dergelijke taktiek opduikt, weet je sowieso altijd: "hier is iets compleet scheef." (Toon e keer die voorhuid meneer, anders zet ik u op den trein naar Bergen-Belzen)

Doet het er eigenlijk wel toe? Evans gaat de toer niet winnen. Als hij zuiver rijdt, nooit. Tweede gaat hij worden, telkens opnieuw. Tot op een dag de drang om die toer nu eindelijk eens binnen te lappen zodanig groot wordt dat hij naar een Spaanse dokter belt om te zeggen: "My name is Cadel Evans, and I want to win the tour de france."

En toch hoop ik dat Cadel Evans straks in het geel over de Champs Elysee rolt...

2 opmerkingen:

lies zei

1 dag later is de hoop wel een beetje verminderd veronderstel ik... spijtig, sastre zo laten gaan. niet dat ik het gezien heb, altijd wanneer de rit net interessant begint te worden is het meer dan bedtijd. maar we geven niet op, GO CADEL!!!! PS die is oorspr van Barwon Heads, das ni ver van Geelong

Juan Bastos zei

hmmm anderhalve minuut inhalen tijdens een tijdrit over meer dan 50 km, ik zie het evans wel nog doen eigenlijk...