zondag 20 april 2008

Seoul Kaliber

Het was voor de eerste keer echt warm deze derde week in Zuid-Korea; niet dat het uw nederige dienaar al te veel werd, hoho. Hij kan wel wat hebben. Geen diepgaande zuchten dus. Daarvoor rees het kwik nog onvoldoende. Daarvoor blies de zon niet hard genoeg.
Ik douche elke dag waardoor mijn vel binst de dag naar zwarte Tahiti ruikt. Voor de rest is bijna alles anders. En stilletjes aan verwondert het me niet meer. Dat is nieuw.

Goed. 't Belangrijkste eerst. Gelukkige verjaardag kleine blonde zus. Je krijgt drie totten vanaf deze openbare blog, dan kan iedereen het zien. Als dat niet iets is om rooie kaken van te krijgen.

Ik ben dit weekend voor de vijfde en zesde keer naar Seoul geweest (denk ik). Er lopen naar het schijnt veel Japanners. Er lopen ook veel Koreanen, dat weet ik omdat er simpelweg enorm veel volk rondloopt. Voor mij is het ene pot spleetoog. Vergeef me deze rascisitsche oplawaai. Als er negenennegentig keer een gele(n) tegen je aanloopt zonder ene keer sorry, dan word je een tikkeltje prikkelbaarder. Aan tafel, niet veel later, is het ze trouwens allemaal vergeven, omdat het miljaardedju allemaal zo lekker is.

Zaterdag een gsm gekregen. Ze geven dat hier gratis weg bij een abonnement. Ik heb een telefoon 'van de zaak'. Fancy ding wi. Als je nummers intoets komen die door een minivliegtuigjen op je scherm getekend. Met rookpluim. Zo gelijk de tricolore op quatorze juillet. Wat mijn wandering mind doet afdwalen naar de chinees die voor een spreekbeurt een interview kwam afnemen terwijl ik gemarineerd rund zat te eten. Sierlijk met Koreaanse stokjes, voor die het zich afvraagt, of Jantje al met de stokjes werken kan. Ja dus, mevrouw.

"Who's you favourite soccer player?"
"Zidane."
"Why is he your favourite player?"
"He made football look like art."

en dan ging ik beginnen over hoe de bal aan Zizou's voet kon kleven op een manier die we nooit meer terug gaan zien in het internationale voetbal, en over de dubbele header in 1998, de meest onwaarschijnlijke manier waarop het Algerijns kind van allah zijn adoptieland verloste van een torenhoog complex, en over de volley tegen Leverkusen, of zelfs over de unieke manier waarop hij zweette als een rund waardoor het was alsof er aan het topje van zijn neus een kraantje open stond, maar het mocht niet zijn:

"How much would you pay for a shirt or other merchandize of your favourite player?"

En ik dacht, vuile rotchinezen, blijf met jullie pekkels van mijn sport. En had ik maar basketbal geantwoord op de vraag "What's your favourite sport?" Of krachtbal. Of misschien met 9 mm geweren schieten naar bordkartonnen versies van Chinese vragenlijstopstellers.

Maar kom, 't is goed. Al dat geweld dat is niets voor mij. Ik moest nog iets opbiechten, trouwens. Aja. Ik heb een flater begaan. Gaan kijken naar een film met 'Three Kingdoms' in de titel. Chinees gesproken. Met Koreaanse ondertitels. Eerlijk gezegd wat oogsnoepjes verwacht zoals in Crouching Tiger en consoorten maar dat was er dik tegen. Dramatiek gelijk een pot siroop my god. En de gevechtjes waren alleen maar cool omdat ze steevast werden beslecht met van die stokken met een mes aan, gelijk van Seung Mina in Soul Calibur. (Ze noemen het een guandaokwandao of kuantao, kwestie van ik heb iets bijgeleerd.)




Maar na n halfuur wordt dat ook saai en verlang je naar lange sabels.

En venten met baarden is toch iets anders dan schaar geklede jongedames.

Vooral High Kick wordt een slag minder interessant.







http://www.youtube.com/watch?v=d3Z-uEIKRUk&feature=related

4 opmerkingen:

Reivilo zei

Over Zidane gesproken... Defour kreeg gisteren zijn gouden schoen overhandigd van the master himself. Hij heeft hen blijkbaar geluk gebracht, want met hun 2-0 overwinning tegen de mauves zijn de rouches eindelijk nog eens kampioen van ons belgenlandje!

BTW: al enige sporen van voetbalgekte kunnen bespeuren in korea?

Unknown zei

gisteren met de kleine blonde in de pizzeria gaan eten, verder niet veel speciaal want ze had activiteit in de ksa

lies zei

elaba, een beetje respect voor mijn klein zusje he!

Unknown zei

De kleine blonde heeft een naam hoor...