maandag 19 oktober 2009

Pingyao - Xi'an - Shanghai‏

Nihao, ik ben in Shanghai, wereldstad met wolkenkrabbers en een erg vreemd bouwsel dat er een beetje uitziet als een atomium na orkaan katrina, enkele staken en twee bollen, dat bovendien s avonds wordt verlicht als dertig kerstbomen. Qua kitsch hoef je de chinezen niets te leren.

Ik ben dus al n tiental dagen uit Beijing vertrokken op weg naar dat ander land, een weg die me eerst leidde langs Pinyao, een klein ommuurd stadje - 40 duizend inwoners slechts! - waar om half twaalf alle lichten uitgingen en alle bars sluitten, ware het niet dat ik vriendjes gemaakt had met twee italiaanse broers waarvan de oudste vloeiend chinees kon, een skill die hij met plezier aanwendde om de meisjes van een drinkgelegenheid te charmeren tot iets langer openhouden. die italianen toch; trek ze vacuum op een fles en ze lullen er de verzegelde kurk nog uit.
Twee dagen gebleven en de laatste avond naar de nachttrein gevoerd door zo n gemotoriseerd riksja ding (de binnenstad is grotendeels afgesloten voor 'normaal' verkeer) en toen de chauffeur over een flinke wegverhoging vlamde, keihard mn hoofd gestoten aan het metalen skelet van de afdakje. Ik heb er nu nog steeds een buil van.

Die nachttrein ging naar Xi'an, oude hoofdstad van een der grootste rijken uit de geschiedenis van de wereld. Zonder problemen tot in het hostel geraakt waar ik na het afwerpen der bagage in de lobby mn lonely planet kopietjes zat na tel lezen tot plots een grote bebaarde noor mn naam uitriep. Het was Tor, de reiziger die ik eerder ontmoette in Ulan Bator en nu twee weken later zaten we beide in hetzelfde hostel! (dit is overigens niet de eerste keer dat ik mensen 'herontmoet', maar Tor is wel de persoon waar het enorm mee klikt - wat een grappig zicht moet opleveren voor de chinezen, ongetwijfeld.) Samen weest eten in de moslimwijk, het interessantste deel van de stad, buzzing bee hive, en erna zonder te kaart te checken naar huis proberen te wandelen, wat falikant mislukte (de hostel lag aan de zuidpoort, wij stonden plots voor de noord, nvdr.)
Andere belangrijke ontmoeting, Lily de chinese, die op mijn kamer lag en na een kort openinggesprek alles voor me regelde. Zij was het die mn goedkoop vliegtuig regelde naar Shanghai bijvoorbeeld. De laatste avond heeft ze mij en Jantina (!) Van Veen (! achternicht van!), de ik al kende van in Pingyao, meegenomen naar de beste eetplekjes van de stad, om achteraf naar de KTV te gaan om hartelijk te zingen. voor drie uur!

Maar nu dus in Shanghai. Terug alleen. Gisteren naar de zoo geweest (de zoo elza! eindelijk!) Ik heb ook mn ticket voor Qingdao al geregeld, dus dat laatste chinees hoofdstuk zal wel lukken. Vooral omdat Tine ook afkomt en ik dus weer eten kan bestellen, wetende wat er me te wachten staat. Al is dat in een superverwesterd Shanghai ook wel best te doen..

de groeten allemaal!

1 opmerking:

elza zei

Jantje, ik was je blog even vergeten!

Wat een leuke verrassing.